Gemeentemonitor 2024: Lennik scoort!


Lennik scoort met 90% tevreden inwoners goed als groene gemeente in de gemeentemonitor en meer dan 83% voelt zich gelukkig in Lennik!

Over elke gemeente in Vlaanderen beschikt de overheid een verzameling aan gegevens, zowel cijfers als analyses. De resultaten ven de gemeentemonitor verschenen eind januari 2024 en zijn grotendeels gebaseerd op een vragenlijst die aan een steekproef van inwoners wordt voorgelegd.

Kernboodschap: 9 op 10 inwoners is tevreden over het groen in onze gemeente en 8.3 op 10 burgers voelt zich gelukkig in Lennik! Deze knappe cijfers stonden op ons eindrapport van de recentste bevraging van de Gemeentemonitor die de Vlaamse Overheid in het voorjaar van 2023 afnam. 

1 op 3 aangeschreven inwoners nam deel aan de bevraging

In Lennik werden 930 burgers bevraagd waarvan 319 (34.3%) inwoners de vragenlijst volledig invulden. Bedankt voor jullie feedback! Deze cijfers geven inzicht in wat de inwoners belangrijk vinden, welke dienstverlening goed gepercipieerd wordt en waar er werkpunten zijn. Kortom, een opportuniteit om onder de arm te nemen richting de opstart van een nieuwe legislatuur met nieuw meerjarenplan.

Welke positieve punten vallen op?

De Lennikenaar is algemeen gelukkig en zeer tevreden over het groen binnen onze gemeente.Het aanplanten van bomen, onderhoud van perken en ingroenen van begraafplaatsen maakt dat  de tevredenheid over het groen in de buurt en doorheen de gemeente algemeen steeg met 6-8% t.o.v. 2020. Het inzetten op de intergemeentelijke samenwerking i.k.v. recyclageparken verhoogt op haar beurt de service naar onze Lennikenaar, waardoor die steeds terecht kan in een recyclagepark in zijn/haar buurt. Het gemeentebestuur helpt haar burgers hierdoor nog beter te sorteren en meer te recycleren.

De algemene tevredenheid over het loket en de digitale dienstverlening houdt stand. Dat vinden we ook heel belangrijk in Lennik want de toekomst is sowieso digitaal. Graag zetten we dan ook verder in op de digitale vaardigheden van onze inwoners.

De Lennikenaar winkelt graag in de eigen gemeente. Zo geeft een mooie 7.3 op 10 inwoners aan tevreden te zijn over het aanbod winkels in eigen buurt. Als kleine gemeente voldoende winkelvoorzieningen met een gediversifieerd aanbod kunnen aanbieden is een knappe prestatie. Het was ook een van de doelstellingen uit ons meerjarenplan en daar blijven we als liberalen op inzetten.

Daarnaast scoren het sociale weefsel in de buurt en de tevredenheid over de buurt beter in vergelijking met de laatste bevraging waarmee we ook aanzienlijk voorlopen t.o.v. het Vlaams Gewest. Ondanks de algemene stijging van het sociale weefsel t.o.v. het Vlaams Gewest is dit een werkpunt waarbij we als lokaal bestuur sterk blijven inzetten tegen vereenzaming met initiatieven als Vrijdag Visdag, het praatcafé, Warme William alsook het opstarten van een JAC-punt waar jongeren met vragen en bezorgdheden terecht kunnen. 

Tot slot maakten we t.o.v. 2020 een mooie vooruitgang op het vlak van mobiliteit. Zo steeg de tevredenheid over de staat van de straten, fietsinfrastructuur en voetpaden alsook rond veilige schoolomgevingen aanzienlijk. Er nemen ook meer mensen het openbaar vervoer, maar we kunnen nog meer doen voor de fietsers! Intern werd er gestart met het aanbod om fietsen te leasen waar er extern ingezet wordt op snelle fietsverbindingen als de Volle Gaas route, een fietsbeleidsplan en de verdere implementatie van Hoppinpunten.

Met welke uitdagingen en werkpunten gaan we aan de slag?

Als gemeente staan we voor een uitdaging op gebied van ontmoeting en samenleving met mensen van verschillende herkomst.. Onze buurtwerking draait op volle toeren en stimuleert burgers uit alle bevolkingslagen deel te nemen aan activiteiten. Het praatcafé, de tweedehandswinkel RecyKleer alsook de opstart van Café Combinne moet de integratie verder bevorderen. 

Daarnaast is de algemene daling in tevredenheid rond cultuur en vrije tijd opmerkelijk. Hoewel we qua voorziening in aanbod hoger scoren dan de provincie, hinken we achter op vlak van infrastructuur. De Lennikenaar mist hierbij vooral een aanbod in culturele activiteiten, uitgaansgelegenheden voor jongeren en speelplekken voor kinderen. Ook wordt er aangegeven dat er een gemis is aan ontmoetingsplaatsen. Met de opwaardering van bestaande en de inrichting van 30 nieuwe rustplekjes in Lennik in combinatie met de uitwerking van het speelbos en natuurpark Slagvijver hopen we hierin tegemoet te komen. Daarbovenop blijven we inzetten op het bevragen van buurten om zo nieuwe opportuniteiten op te sporen. 

Wat zorg en gezondheid betreft, zet de de negatieve tendens van 2020 verder door. Zo is er een daling in de tevredenheid van ouderenvoorziening, gezondheidsvoorzieningen en kinderopvang. Bovendien laat de patiëntenstop van vele (huis)artsen zich ook duidelijk voelen in de cijfers. 

Meer informatie en het uitgebreide rapport kan je raadplegen op https://gemeente-stadsmonitor.vlaanderen.be/   

Wat is de Gemeente-Stadsmonitor?

De Gemeente-Stadsmonitor is een burgerbevraging waaraan 135 000 inwoners uit alle 300 gemeenten en steden in Vlaanderen in het voorjaar van 2023 deelnamen. Via vragen rond 14 beleidsthema’s die op elk lokaal niveau spelen, werd er gepeild naar het geluksgevoel en de tevredenheid van inwoners.  Deze grootschalige bevraging levert voor iedere gemeente en stad een uniek beeld op over wat de inwoners belangrijk vinden en biedt opportuniteiten om een datagedreven beleid te voeren. 

Meest Recente Posts

Blijf of de hoogte!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

blog

In de kijker

contact

Hoe kan ik je helpen?

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.