Mijn boodschap aan Sophie Dutordoir, CEO van NMBS


Geachte mevrouw Dutordoir,

Als federaal parlementslid en tevens burgemeester van Lennik, ben ik verantwoordelijk voor het welzijn van een groot aantal reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer in het Pajottenland en de Vlaamse Rand.

Met deze brief wil ik dan ook mijn ernstige bezorgdheid en ongenoegen uiten over de aangekondigde wijzigingen in de dienstregeling van de NMBS, die per 15 december 2024 van kracht zullen gaan. De nieuwe dienstregeling, die onderdeel is van de tweede fase van het Vervoersplan (december 2023 - december 2026), heeft dan ook verregaande negatieve gevolgen voor heel wat de pendelaars onder meer in mijn regio.

Samen met de burgemeesters uit de Vervoerregio Vlaamse Rand zijn we bezorgd om de vele inwoners uit onze regio die dagelijks gebruik maken van de verbindingen die zullen worden afgeschaft en die dus ernstige negatieve gevolgen ondervinden van de nieuwe dienstverlening.

Vooral de aangekondigde wijzigingen in lijn 60 tussen Brussel en Dendermonde, zijn bijzonder problematisch voor alle inwoners van de Brusselse rand. Waar er vandaag door de overstap in Jette nog twee treinen per uur zijn, zal er vanaf 15 december nog maar één stoptrein zijn van en naar Brussel. En dit terwijl de twee treinen nu al vol zitten en de reizigers moeten rechtstaan. De huidige situatie zal dus alleen maar verergeren met alle negatieve gevolgen van dien voor de comfort en veiligheid van de reizigers.

Daarnaast is het wegvallen van de rechtstreekse treinverbinding tussen Liedekerke en Gent-Sint-Pieters een groot gemis voor vele studenten en werkende mensen uit de regio. Deze verbinding was een essentieel onderdeel van het mobiliteitsaanbod en het schrappen ervan zal het dagelijks leven van vele pendelaars aanzienlijk bemoeilijken.

Bovendien wil ik wijzen op de ingrijpende gevolgen van het schrappen van de binnenlandse trein tussen Antwerpen en Brussel, ten gunste van de nieuwe Eurocity Direct van Amsterdam naar Brussel. Dit heeft tot gevolg dat er vanuit Mortsel-Oude-God nog maar één trein per uur naar Brussel rijdt, wat voor veel reizigers een significante verslechtering van hun reistijd betekent.

Net wanneer bekend werd gemaakt dat 2024 alle filerecords wellicht zal breken, zou het openbaar vervoer juist moeten worden versterkt als oplossing voor de mobiliteitsproblematiek. De nieuwe dienstregeling lijkt echter het tegenovergestelde te doen: in plaats van de reizigers te ontlasten, worden zij juist in de kou gezet. Dit is een gemiste kans voor de NMBS om te investeren in een toekomstbestendig en gebruikersvriendelijk openbaar vervoersnetwerk.

Ik verzoek u dan ook met klem om deze beslissing te herzien en de voorgenomen wijzigingen terug te draaien. Reizigers mogen niet de dupe worden van keuzes die hen in de kou laten staan. Het is van groot belang dat het openbaar vervoer in onze regio’s wordt geoptimaliseerd en dat de NMBS haar verplichtingen ten aanzien van de reizigers serieus neemt.

Ik vertrouw erop dat u mijn bezorgdheid ernstig zult nemen en dat er spoedig een oplossing wordt gevonden.

Met vriendelijke groet,

Irina De Knop

Meest Recente Posts

Blijf of de hoogte!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

blog

In de kijker

Brusselse werkzoekenden kiezen zelf of ze job aanvaarden in Vlaams-Brabant: dit moet veranderen!
Technische dienst Lennik verhuist naar gebouw van De Watergroep in Eizeringen
Lennik verbruikt 36% minder gas door energiebesparende maatregelen

contact

Hoe kan ik je helpen?

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Contacteer mij gerust.