Dinsdag 16 september werd in de commissie mobiliteit het jaarverslag van Ombudsrail voorgesteld. Wie regelmatig de trein neemt, zal helaas niet verrast zijn door de conclusies van de ombudsman: er is nog bijzonder veel werk aan de winkel om van de NMBS een écht alternatief te maken voor de auto.
Vorig jaar werd de ombudsman meer dan 4.000 keer gecontacteerd. De hoofdbrok? Niet verrassend: vertragingen, afgeschafte treinen en gemiste aansluitingen. Maar wat me het meest choqueerde, is dat tijdens de eerste zes maanden van vorig jaar maar liefst 904 haltes werden overgeslagen… tijdens de rit zelf. Reizigers blijven dan letterlijk achter, zonder alternatief, en mogen zelf uitzoeken hoe ze thuis geraken — op eigen kosten.
Daarbovenop zorgde de aangepaste dienstregeling, waarbij internationaal treinverkeer voorrang kreeg op essentiële binnenlandse verbindingen zoals Antwerpen-Brussel, voor veel onbegrip. Terecht. Want wie pendelt voor werk of studie, verdient een betrouwbare en eerlijke dienstverlening.
Ik blijf dit dossier opvolgen, want een performant openbaar vervoer is cruciaal: voor mobiliteit, duurzaamheid én betaalbaarheid.
Meer info vind je hier.